INDONESIAN ENGLISH MAJOR COLLEGE STUDENTS’ ATTITUDES TOWARD THE USE OF TIKTOK FOR VOCABULARY LEARNING

Rita (2023) INDONESIAN ENGLISH MAJOR COLLEGE STUDENTS’ ATTITUDES TOWARD THE USE OF TIKTOK FOR VOCABULARY LEARNING. Bachelor thesis, Universitas Kristen Duta Wacana.

[img] Text (Skripsi Pendidikan Bahasa Inggris)
81190063_bab1_bab5_daftarpustaka.pdf

Download (1MB)
[img] Text (Skripsi Pendidikan Bahasa Inggris)
81190063_bab2-sd-bab4_lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki sikap dan perspektif mahasiswa jurusan Bahasa Inggris terhadap penggunaan TikTok untuk pembelajaran kosakata. Penelitian ini dilakukan dengan metode campuran dengan menyebarkan kuesioner online dan wawancara. Dalam survei online, penelitian ini melibatkan 116 peserta mahasiswa jurusan Bahasa Inggris di seluruh Indonesia yang merupakan pengguna aktif TikTok. Kuesioner disebarkan melalui media sosial seperti WhatsApp, Instagram, Twitter, dan TikTok. Temuan dari survei tersebut adalah siswa memiliki sikap positif terhadap penggunaan TikTok untuk pembelajaran kosakata. Selain itu, penelitian ini juga menggunakan wawancara lanjutan yang melibatkan enam siswa yang dipilih berdasarkan tingkat sikap mereka (sikap sangat positif, sedang, dan relatif negatif). Hasil wawancara dianalisis dengan menggunakan analisis tematik. Dari hasil analisis wawancara, penelitian ini menemukan; pembelajar dapat mempelajari kosakata Bahasa Inggris dengan menonton berbagai video bahasa Inggris di TikTok; efektivitas TikTok untuk pembelajaran kosakata Bahasa Inggris tergantung pada seberapa baik siswa menggunakannya; TikTok memungkinkan pelajar untuk mempelajari kosakata Bahasa Inggris melalui pembuat konten penutur asli Bahasa Inggris. Hasil penelitian ini menyarankan agar guru dan siswa dapat menggunakan TikTok dengan bijak dalam pembelajaran kosakata Bahasa Inggris. Penelitian ini juga menyarankan penelitian lebih lanjut untuk menyelidiki kelemahan TikTok untuk digunakan dalam pembelajaran Bahasa Inggris sehingga siswa dan pengajar dapat mengantisipasinya. --- (English) --- This study aimed to investigate what are English major college students' attitudes and perspectives toward the use of TikTok for vocabulary learning. This research was conducted using mixed-methods by distributing online questionnaires and interviews. In an online survey, this study involved 116 participants of English major college students throughout Indonesia who were active TikTok users. The questionnaire was distributed through social media such as WhatsApp, Instagram, Twitter, and TikTok. The finding of the survey was students have positive attitudes toward the use of TikTok for learning vocabulary. Moreover, this study also used follow-up interviews involving six students, selected based on their attitudes levels (highly positive, moderate, and relatively negative attitudes). The results of the interviews were analyzed using thematic analysis. From the result of the interview analysis, this study found; learners could learn English vocabulary through watching various English videos on TikTok; the effectiveness of TikTok to learn English vocabulary depending on how properly students use it; TikTok enabled learners to learn English vocabulary through English native-speaker content creators. The results of this study suggested that teachers and students could use TikTok wisely in English vocabulary learning. This research also suggests further research to investigate the weaknesses of TikTok to be used in learning English so that students and teachers can anticipate it.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Uncontrolled Keywords: TikTok, vocabulary learning, students' attitudes
Subjects: L Pendidikan > L Pendidikan (Umum)
P Bahasa dan Literatur > PE Bahasa Inggris
Divisions: Fakultas Pendidikan Bahasa Inggris > Prodi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Dhian Saraswati
Date Deposited: 30 Apr 2024 02:40
Last Modified: 30 Apr 2024 02:50
URI: http://katalog.ukdw.ac.id/id/eprint/8183

Actions (login required)

View Item View Item