TEACHER'S AND STUDENTS' VIEWS ON THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN ENGLISH AS A FOREIGN LANGUANGE CLASSES

Lia Erisca Debbyanti (2022) TEACHER'S AND STUDENTS' VIEWS ON THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN ENGLISH AS A FOREIGN LANGUANGE CLASSES. Final Year Projects (S1) thesis, Universitas Kristen Duta Wacana.

[img] Text (Skripsi Pendidikan Bahasa Inggris)
81170017_bab1_bab5_daftarpustaka.pdf

Download (745kB)
[img] Text (Skripsi Pendidikan Bahasa Inggris)
81170017_bab2-sd-bab4_lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (927kB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki penggunaan Google Classroom di tingkat Sekolah Menengah Atas di kelas EFL di Indonesia. Google Classroom telah digunakan sejak awal pembelajaran online hingga penerapan pembelajaran tatap muka terbatas. Penelitian ini bertujuan untuk melihat pandangan guru dan siswa tentang penggunaan Google Classroom selama pandemi dalam konteks SMA. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian kualitatif dengan melakukan observasi dan wawancara, kemudian hasilnya dianalisis dengan menggunakan analisis tematik. Partisipan penelitian ini adalah tiga orang guru dan enam siswa SMA. Sebagai hasil dari temuan tersebut, Google classroom digunakan di kelas EFL dalam konteks SMA ini sebagai media pembelajaran online untuk pengiriman materi, tugas, dan pengumuman. Temuan menarik ditemukan adanya keterbatasan pada fitur notifikasi sehingga pengumuman yang diberikan guru tidak muncul di akun siswa. Keterbatasan lainnya adalah dalam saat mengunggah berkas berukuran besar. Selain itu, Google Classroom memberikan kemudahan kepada penggunanya dengan berbagai fitur yang mudah digunakan dan fungsional di kelas EFL ini. Google Classroom juga lebih tertata dalam pengarsipan dokumen yang diunggah oleh guru dan siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa implikasi dari Google Classroom di kelas EFL dalam konteks SMA adalah untuk meningkatkan kemampuan guru dan siswa dalam menggunakan teknologi secara bijak terutama dalam kegiatan belajar mengajar, memanfaatkan fitur-fitur yang ada untuk mempermudah proses pembelajaran, dan dapat diimplentasikan sebagai media penyimpanan dokumen yang aman serta terorganisir. This present study aims to investigate the use of Google Classroom at the High School level in Indonesian EFL classes. Google Classroom has been used since the beginning of online learning until the implementation of limited face-to-face learning. The present study aims to see teachers' and students' views of using Google Classroom during the pandemic in a High School context. The method used in this study was a qualitative research method by conducting observation and interview, and later the result was analysed using thematic analysis. The participants of this study were three teachers and six high school students. The findings show that Google classroom is used in EFL classes in this High School context as an online learning media for sending materials, assignments, and announcements. Interesting finding related to the limitations in the notification feature, so that the announcements given by the teacher did not appear in the student's account. Another limitation is when uploading large files. In addition, both teachers and students confirmed that Google Classroom provides convenience to its users with various easy-to-use and functional features in this EFL class. Google Classroom was also more organized in archiving documents uploaded by teachers and students. The results show that the implications of Google Classroom in EFL classes in the context of high school are to improve the ability of teachers, students to use technology wisely, especially in teaching and learning activities, to take advantage of existing features to facilitate the learning process, and implemented as a safe and organized document storage media.

Item Type: Student paper (Final Year Projects (S1))
Uncontrolled Keywords: EFL, Google Classroom, limited-face-to-face-learning, Online learning
Subjects: L Pendidikan > Pendidikan (Umum)
P Bahasa dan Literatur > Bahasa Inggris
Divisions: Fakultas Kependidikan dan Humaniora > Prodi Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Admin Repository
Date Deposited: 08 Feb 2023 03:06
Last Modified: 08 Feb 2023 03:06
URI: http://katalog.ukdw.ac.id/id/eprint/7362

Actions (login required)

View Item View Item